Studsmatta

Nu ska jag byta ut PW mot studsmattan som äntligen kommit fram! Jag har alltid vetat att det är ungefär samma träning om inte bättre och nu har jag till och med hittat en artikel om det:
Länk

Och här är även en jämförelse:

Tuffa studshopp bränner 60 procent mer fett

Promenader

Syreupptagning per minut: 1,4 liter/min

kaloriförbrukning per minut: 7 kcal/min

kaloriförbrukning per timme: 420 kcal/tim

 

Lätta studshopp

Syreupptagning per minut: 1,4 liter/min

kaloriförbrukning per minut: 7 kcal/min

kaloriförbrukning per timme: 420 kcal/tim

 

Tuffa studshopp

Syreupptagning per minut: 2,25 liter/min

kaloriförbrukning per minut: 11,3 kcal/min

kaloriförbrukning per timme: 678 kcal/tim

 

Hopprep

Syreupptagning per minut: 1,5 liter/min

kaloriförbrukning per minut: 7,5 kcal/min

kaloriförbrukning per timme: 450 kcal/tim

 

Så här gjordes testet

fy Försökspersonen promenerade först på ett löpband med en fart av 6 km/tim.

fy Energiåtgången och inandningsluften uppmättes med hjälp av dator.

fy Därefter gjordes två nya mätningar på studsmatta. En med lugn hoppning, den andra lite hårdare. Och som avslutning rephoppning.

 

Resultatet: Intensiv hoppning ger både högre kaloriförbrukning, längre efterförbränning och bättre syreupptagning, det vill säga kondition, än vanliga promenader. Förutsatt att du håller på lika länge.

Min slutsats: AS BRA!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0